The Creating Brain: The Neuroscience of Genius

Jak zgłębiamy niezwykłe muzyczne wylanie Mozarta. Czy obrazy Michała Anioła. Jednym słowem, co stanowi geniusz . Jak często kreatywność wiąże się z chorobą psychiczną, tak jak w przypadku van Gogha. Czy można zidentyfikować obwody mózgowe, które leżą u podstaw wyjątkowo twórczej aktywności. Czy można trenować kreatywność. Opinia publiczna od dawna jest zafascynowana osiągnięciami najbardziej utalentowanych ludzi. Wiele już napisano, ale niewiele zostało wyjaśnionych. Wolfgang Amadeus Mozart w wieku sześciu lat. Wellcome Library, Londyn.

Książka Nancy Andreasen jest bliżej zapewnienia solidnego wglądu we wszystkie te pytania, niż cokolwiek innego, co przeczytałem. Chociaż wielu autorów zaatakowało poszczególne elementy procesu twórczego, ta książka, według mojej wiedzy, jest pierwszą, która zajmuje się szczegółowym spojrzeniem na wszystkie główne elementy. Zaczyna się od wyjaśnienia definicji dotyczących twórczości i geniuszu, a następnie przeglądu literatury dotyczącej wysiłków zmierzających do ilościowego określenia IQ i elementów kreatywności. Przedstawiono najnowsze badania, które monitorują aktywność różnych regionów mózgu podczas procesu twórczego, a także informacje o związku między różnymi formami kreatywności i zaburzeniami psychicznymi. Książka bada różnorodne środowiska, które wywołały eksplozje twórczego przedsięwzięcia, takie jak renesans, a nawet oferuje sugestie dotyczące ćwiczeń umysłowych i programów szkoleniowych dla małych dzieci, które mogą zwiększyć kreatywność.
Andreasen ma wyjątkowe kwalifikacje do tego zadania. W wieku pięciu lat została uznana za geniusza na podstawie testów IQ. Następnie uzyskała tytuł doktora. w literaturze angielskiej i wykładał na różnych uniwersytetach, zanim wstąpił do szkoły medycznej, a później jako psychiatra. Jej badania koncentrują się na badaniach obrazowania mózgu osób w różnych stanach psychicznych, w tym tych, które są krytyczne dla twórczości. Prowadziła także badania zależności między różnymi formami zaburzeń psychicznych i twórczymi. Za swoje osiągnięcia Andreasen otrzymał Narodowy Medal Nauki w 2000 roku.
Wgląd w kreatywność może powstać, gdy pozwala się wielkim geniuszom opisać proces własnymi słowami. Mozart powiedział kiedyś: Kiedy jestem, zupełnie jak w sobie, całkowicie sam, i dobrej myśli. . . moje pomysły płyną najlepiej i najobficiej. Skąd i jak oni przychodzą, nie wiem; nie mogę też ich zmusić. Tutaj Mozart opisuje to, co słyszy się wielokrotnie – a mianowicie, że największe spostrzeżenia zdają się powstawać spontanicznie z eteru . Dramat Neil Simon opisał ten proces zwięźle: Wsuwam się w stan, który jest osobny z rzeczywistości. Nie piszę świadomie – to tak, jakby muza usiadła mi na ramieniu. Czajkowski opisał swoją koncepcję nowej kompozycji mówiąc, że zapuszcza korzenie nadzwyczajną siłą i gwałtownością, strzela przez ziemię, wypuszcza gałęzie, liście, a na koniec kwiaty. Nie mogę zdefiniować procesu twórczego w żaden inny sposób niż przez to porównanie.
Aby wyjaśnić procesy mózgu, które mogą wystąpić podczas wybuchów kreatywności, Andreasen użył tomografii emisyjnej pozytronowej do badania mózgów ludzi zaangażowanych w swobodne i nieocenzurowane myśli i zaobserwował dynamiczne oddziaływanie wielu obszarów kory mózgowej
[patrz też: lek do kolonoskopii, badania przed oddaniem krwi, domowy sposób na biegunkę ]
[przypisy: szpital inowrocław poradnie, dary anioła miasto popiołów cda, domowy sposób na biegunkę ]